2019. április 26., péntek

logo

Gumikról általában (abroncsszerkezetek, egyéb fogalmak)
A gumiabroncs szerkezete:

A gumiabroncs szerkezeteKülső megjelenése alapján azt hihetnénk, hogy az autók, motorok gumiabroncsa kizárólag gumiból készül, noha valójában négy fő összetevőjük van: gumi, kordszövet, vegyi anyagok és fém. Mindegyik egy-egy speciális feladatot lát el, és ezek együttesen adják a gumiabroncsoktól megkívánt tulajdonságokat. Napjaink tipikus radiál gumiabroncsának csak alig több mint egy harmada áll gumiból (tömeg szerint) - és a gumitartalomnak kb. 70%-a kőolajból nyert szintetikus gumi polimer. Kívülről természetesen a gumit látjuk, amely a futófelületet és az oldalfalakat alkotja, anyagába azonban más vegyi anyagokat is kevernek. Belülről a gumiabroncs szilárdságát a vázszerkezete adja, amelyet elsősorban szövet textilbetétek - gumírozott kordszövet rétegek - alkotnak, de nagyobb igénybevételű abroncsok acélbetéteket is tartalmaznak. A gumiabroncsot a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló, ú.n. peremhuzalkarikák szorítják biztonsággal a keréktárcsához. A gumiabroncsot vegyi összetevői teszik ellenállóvá az elhasználódással, a hővel és az öregedéssel szemben. De ugyanezek a vegyi anyagok biztosítják a gumiabroncs kopásállóságát, tapadási tulajdonságait. A gumihoz kevert összetevők és vegyi anyagok típusa és mennyisége attól függ, hogy a gumiabroncs melyik részén használjuk ezeket. A gumiabroncs két alapvető részből áll: a futófelületnek - amely az úttal közvetlenül érintkezik - kell biztosítania a megfelelő tapadást, miközben ellenállónak kell lennie a kopással szemben. A másik alkotóelem a karkasz, vagyis a gumiabroncs vázszerkezete, amely a gumiabroncs szilárdságát és rugalmasságát biztosítja.

  • Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja.
  • Öv: Radiál gumiabroncs esetében a karkaszvázon elhelyezkedő övbetétekről van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.
  • Karkasz: A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt. Ha ez a része sérül meg egy abroncsnak akkor az csak speciális esetben javítható, illetve használható fel futózásra.
  • Futófelület: Mintával ellátott felület, amely biztosítja a gumiabroncs optimális kapcsolatát az útfelülettel.
  • Mintaelem/mintaárok: Mintaelemek a futófelületen (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
  • Oldalfal: A gumiabroncs oldalsó része.
  • Peremhuzalkarika: A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
  • Tubeless (TL): Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
    Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
  • TWI; Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
  • Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását és a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
  • Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen. 

 

Diagonál szövetváz Radiál szövetváz

Diagonál szövetváz:
Felfújható abroncs szerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és 90°-nál kisebb váltószögeket zárnak be a futófelület koronavonalával.

 

Radiál szövetváz:
Egy felfújható abroncs szerkezet amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával ahol a szövetvázat egy kinyújthatatlan acélöv betét biztosítja.



Aquaplaning:
Egy olyan jelenség, ahol az úton lévő vizet a futófelület már nem tudja kanalizálni illetve elvezetni. Ennek hatására az úttest és a gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik amelyen a gépkocsi elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség). Az okozója ennek a jelenségnek nem csak túl nagy sebesség ill. vízmennyiség lehet hanem elkopott futófelületek is! Idejében cseréljen gumiabroncsot!

BAR:
A nyomás (levegőnyomás) egysége, 1 bar = 0.986923 atm = 100 kPa = 105 N/m2

DOT-szám:
Az amerikai „Department Of Transportation” - hivatal által megkövetelt gyártási idő megadása. Pl. „318” = 1998 év 31. munkahete. A 2000. Évtől négyjegyűvé változtak ezek a számok. Pl. „1501” 2001 év 15. munkahete.

Futási irány:
Jó minöségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni ill. felszerelni. Előny: halkabb mint más típusú abroncsok, jobb tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.

Lamellák:
Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen amelyek mint tapadókorongok hatnak. Ezek a téligumikon találhatóak ahol a fékezésnél ill. gyorsításnál erősen emelik a kapaszkodást, tapadást.

 


 

Sebesség index
A sebesség index az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet határozza meg. Rövidítése: SI (Speed Index)

Sebesség-határok (speed index)

Jelölés

SI
(km/h)

 

Jelölés

SI
(km/h)

K   110    T 190 
L   120    U 200
M   130    H 210
N   140    V 240
P 150    W 270
Q 160   Y 300
R 170    ZR 240 felett 
S 180      

Gumiabroncs jelölései (példa: 205/65 R 14 95W)
205 A gumiabroncs szélessége milliméterben (mm)
65 A gumi magasságának és szélességének viszonya %-ban
R Az abroncs szerkezeti felépítése (radiál / diagonál)
14 A felni átméröje col-ban, 1 col = 25,4 mm
95 (Load Index) terhelhetöség megadása, itt: 95 = 690 kg
W Sebességhatár jelölése, W = Sebességhatár: 270 km/h

 

Egyéb, speciális jelölések
M+S Téligumi
RF Speciálisan megerösített gumiabroncs (reinforced)
C Speciálisan megerösített foképp kisteherautóknál
N1 N0 Speciális Porsche-specifikáció

 

A gumiabroncs oldalfalán található jelölések:

  1. Gumiabroncs gyártója (Gyártmány)
  2. Mintázat megjelölése
  3. Gumiabroncs szélesség mm-ben
  4. Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya %-ban H/B)
  5. Radiál gumi
  6. Kerékpánt átmérő collban
  7. Terhelési index (Li)
  8. Sebesség index (Si)
  9. Tömlő nélküli gumiabroncs
  10. Gyártási idő (XX = hét, XX = év, utolsó két számjegy)
  11. Kopásjelző (1,6 mm TWI)
  12. Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
  13. Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz

Gumi jelölések


 

Tájékoztatás

Új Magyarország Fejlesztési Terv

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség

MAG Zrt.

Európai Unió

 

Tanúsítvány

Tanúsítvány

 

Nyitva Tartás

Hétfő-Péntek 8:00-17:00
Szombat 8:00-13:00
Vasárnap ZÁRVA

Látogatottság


mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterMa35
mod_vvisit_counterÖsszesen202584


eu_2



A honlap az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg.

webdesign:
Atinveszt Kft.