A gumiabroncs szerkezete:
Külső megjelenése alapján azt hihetnénk, hogy az autók, motorok gumiabroncsa kizárólag gumiból készül, noha valójában négy fő összetevőjük van: gumi, kordszövet, vegyi anyagok és fém. Mindegyik egy-egy speciális feladatot lát el, és ezek együttesen adják a gumiabroncsoktól megkívánt tulajdonságokat. Napjaink tipikus radiál gumiabroncsának csak alig több mint egy harmada áll gumiból (tömeg szerint) - és a gumitartalomnak kb. 70%-a kőolajból nyert szintetikus gumi polimer. Kívülről természetesen a gumit látjuk, amely a futófelületet és az oldalfalakat alkotja, anyagába azonban más vegyi anyagokat is kevernek. Belülről a gumiabroncs szilárdságát a vázszerkezete adja, amelyet elsősorban szövet textilbetétek - gumírozott kordszövet rétegek - alkotnak, de nagyobb igénybevételű abroncsok acélbetéteket is tartalmaznak. A gumiabroncsot a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló, ú.n. peremhuzalkarikák szorítják biztonsággal a keréktárcsához. A gumiabroncsot vegyi összetevői teszik ellenállóvá az elhasználódással, a hővel és az öregedéssel szemben. De ugyanezek a vegyi anyagok biztosítják a gumiabroncs kopásállóságát, tapadási tulajdonságait. A gumihoz kevert összetevők és vegyi anyagok típusa és mennyisége attól függ, hogy a gumiabroncs melyik részén használjuk ezeket. A gumiabroncs két alapvető részből áll: a futófelületnek - amely az úttal közvetlenül érintkezik - kell biztosítania a megfelelő tapadást, miközben ellenállónak kell lennie a kopással szemben. A másik alkotóelem a karkasz, vagyis a gumiabroncs vázszerkezete, amely a gumiabroncs szilárdságát és rugalmasságát biztosítja.
- Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja.
- Öv: Radiál gumiabroncs esetében a karkaszvázon elhelyezkedő övbetétekről van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.
- Karkasz: A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt. Ha ez a része sérül meg egy abroncsnak akkor az csak speciális esetben javítható, illetve használható fel futózásra.
- Futófelület: Mintával ellátott felület, amely biztosítja a gumiabroncs optimális kapcsolatát az útfelülettel.
- Mintaelem/mintaárok: Mintaelemek a futófelületen (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
- Oldalfal: A gumiabroncs oldalsó része.
- Peremhuzalkarika: A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
- Tubeless (TL): Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
- TWI; Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
- Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását és a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
- Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.
|
|
|
Diagonál szövetváz: Felfújható abroncs szerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és 90°-nál kisebb váltószögeket zárnak be a futófelület koronavonalával.
|
|
Radiál szövetváz: Egy felfújható abroncs szerkezet amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával ahol a szövetvázat egy kinyújthatatlan acélöv betét biztosítja.
|
Aquaplaning: Egy olyan jelenség, ahol az úton lévő vizet a futófelület már nem tudja kanalizálni illetve elvezetni. Ennek hatására az úttest és a gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik amelyen a gépkocsi elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség). Az okozója ennek a jelenségnek nem csak túl nagy sebesség ill. vízmennyiség lehet hanem elkopott futófelületek is! Idejében cseréljen gumiabroncsot!
BAR: A nyomás (levegőnyomás) egysége, 1 bar = 0.986923 atm = 100 kPa = 105 N/m2
DOT-szám: Az amerikai „Department Of Transportation” - hivatal által megkövetelt gyártási idő megadása. Pl. „318” = 1998 év 31. munkahete. A 2000. Évtől négyjegyűvé változtak ezek a számok. Pl. „1501” 2001 év 15. munkahete.
Futási irány: Jó minöségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni ill. felszerelni. Előny: halkabb mint más típusú abroncsok, jobb tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.
Lamellák: Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen amelyek mint tapadókorongok hatnak. Ezek a téligumikon találhatóak ahol a fékezésnél ill. gyorsításnál erősen emelik a kapaszkodást, tapadást.
Sebesség index A sebesség index az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet határozza meg. Rövidítése: SI (Speed Index)
Sebesség-határok (speed index)
Jelölés
|
|
SI (km/h) |
|
Jelölés
|
SI (km/h)
|
K |
|
110 |
|
T |
190 |
L |
|
120 |
|
U |
200 |
M |
|
130 |
|
H |
210 |
N |
|
140 |
|
V |
240 |
P |
|
150 |
|
W |
270 |
Q |
|
160 |
|
Y |
300 |
R |
|
170 |
|
ZR |
240 felett |
S |
|
180 |
|
|
|
|
Gumiabroncs jelölései (példa: 205/65 R 14 95W) 205 A gumiabroncs szélessége milliméterben (mm) 65 A gumi magasságának és szélességének viszonya %-ban R Az abroncs szerkezeti felépítése (radiál / diagonál) 14 A felni átméröje col-ban, 1 col = 25,4 mm 95 (Load Index) terhelhetöség megadása, itt: 95 = 690 kg W Sebességhatár jelölése, W = Sebességhatár: 270 km/h
Egyéb, speciális jelölések M+S Téligumi RF Speciálisan megerösített gumiabroncs (reinforced) C Speciálisan megerösített foképp kisteherautóknál N1 N0 Speciális Porsche-specifikáció
|
|
|
A gumiabroncs oldalfalán található jelölések:
- Gumiabroncs gyártója (Gyártmány)
- Mintázat megjelölése
- Gumiabroncs szélesség mm-ben
- Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya %-ban H/B)
- Radiál gumi
- Kerékpánt átmérő collban
- Terhelési index (Li)
- Sebesség index (Si)
- Tömlő nélküli gumiabroncs
- Gyártási idő (XX = hét, XX = év, utolsó két számjegy)
- Kopásjelző (1,6 mm TWI)
- Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
- Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz
|
|
|